Warto wiedzieć

Przegląd i serwis samochodu – co warto wiedzieć

1. Co oznacza skrót OBD? 

OBD (On Board Diadnostic) to system pokładowej diagnostyki. Jego zadaniem jest obniżenie emisji szkodliwych związków zawartych w spalinach do atmosfery. System powstał w USA i tam też został wprowadzony do samochodów wyprodukowanych po 1996 roku. W Europie na wzór amerykańskiego systemu wprowadzono system EOBD (European On Board Diagnostic) obowiązujący od 2000r. w samochodach z silnikami benzynowymi  i od 2003r,  z silnikami Diesla.

Wewnątrz samochodu zamontowany jest sterownik silnika i układu napędowego, który za pośrednictwem  czujników kontroluje działanie elementów i podzespołów odpowiedzialnych za emisję spalin. Pojawiające się usterki są rozpoznawane i zapisywane w pamięci jako błędy i sygnalizowane kierowcy w odpowiedni sposób np. za pośrednictwem lampki kontrolnej MIL lub komunikatu na tablicy wskaźników. Samochód wyposażony w taki system posiada specjalne zunifikowane gniazdo (złącze) do którego mechanik podłącza urządzenie diagnostyczne,  aby odczytać kody usterek lub wykonać szczegółową diagnostykę. Nasi  mechanicy samochodowi naprawią wszelkie tego typu nieprawidłowości.

2. Czy po gwarancji warto robić przegląd okresowy? 

Przeglądy okresowe samochodu  spełniają taką samą rolę, jak wizyty u lekarza. Prościej i taniej jest zapobiegać awariom, niż usuwać ich skutki. Producenci samochodów jednoznacznie określają terminy przeglądów  np. raz w roku lub po przejechaniu 20 tys. km – w zależności co nastąpi wcześniej. Wielu kierowców uważa że to niepotrzebny wydatek – wystarczy zmienić olej. Nic bardziej mylnego, te z pozoru zwykłe oględziny – regulacje niejednokrotnie ujawniają usterki , które naprawione we właściwym czasie, są znikomym kosztem w porównaniu z kosztem usunięcia awarii . Czasem naprawa prostej  rzeczy może mieć duży wpływ na bezpieczeństwo lub komfort jazdy. Samochód, jak każdy sprzęt, zużywa się i nie pozwólmy, aby działo to się w sposób niekontrolowany . Zachęcamy do wykonywania systematycznych przeglądów okresowych  w naszej Stacji Kontroli Pojazdów (http://www.eurocarexpert.pl/stacja_kontroli_pojazdow) .

3. O płynie hamulcowym

Płyn hamulcowy przekazuje siłę z pedału hamulca na hamulce poszczególnych kół. Podczas hamowania występuje duże tarcie i wszystkie elementy hamulcowe przy kołach bardzo się nagrzewają, również płyn.  Dlatego najważniejszym jego parametrem jest temperatura wrzenia. Jednak im więcej wilgoci w płynie, tym jest ona niższa. Najpopularniejszy używany płyn  klasy DOT 4 ma temperaturę wrzenia 230 st. C. wystarczy, że zawartość wody osiągnie ok. 3.5%, a temperatura wrzenia  spadnie do ok. 150 st. C.

Warto wiedzieć, że płyn hamulcowy jest substancją higroskopijną, a to znaczy, że chłonie wilgoć z otoczenia niczym gąbka. Wiele osób dziwi się, jak to możliwe, skoro cały układ hamulcowy jest szczelny, a korek zbiorniczka zakręcony. Nie zapominajmy, że wilgoć przenika przez porowatość wszystkich materiałów, stalowych rurek i gumowych wężyków, natomiast korek zbiorniczka posiada odpowietrzenie, przez które również dostaje się wilgoć z atmosfery. Jeżeli płyn będzie miał niską temperaturę wrzenia, podczas hamowania zagotuje się i w układzie hamulcowym pojawią się pęcherzyki gazu. Płyn przestanie przekazywać siłę z pedału na hamulce kół. Pedał stanie się miękki , będzie wpadał w podłogę i drastycznie spadnie skuteczność hamowania. Będziemy potrzebować dużo szczęścia, aby uniknąć tragedii. Jak zapobiec takiej sytuacji?  Przyjechać na kontrolę do warsztatu  lub systematycznie wykonywać przeglądy okresowe,  podczas których testujemy specjalnym przyrządem jakość płynu hamulcowego.

4. Kolizja drogowa – jak się zachować? 

Jak zachować się po zderzeniu z innym samochodem? Czym różni się wypadek drogowy od kolizji drogowej?

Stłuczka samochodowa  jest zdarzeniem mocno stresującym, może powodować  że zachowujemy się irracjonalnie, a niewykonanie niektórych czynności może skutkować przykrymi konsekwencjami. Wiele z tych działań wynika bezpośrednio z warunków ubezpieczenia, a pominięcie któregoś z nich może skutkować odmową wypłaty odszkodowania. Nie dajmy więc ponieść się emocjom. Upewnijmy się, że nam, naszym pasażerom i osobom jadącym drugim autem nic się nie stało. Następnie należy zabezpieczyć miejsce kolizji , aby nie stwarzać zagrożenia dla innych użytkowników ruchu drogowego. W miejscu kolizji ustawić trójkąt ostrzegawczy, w miarę możliwości pojazd usunąć na pobocze, pozbierać szkło i inne części auta. To postępowanie dotyczy wyłącznie kolizji, czyli zdarzeń  gdzie nikt nie ucierpiał. Jeżeli uczestnicy kolizji dojdą do porozumienia co do winy, powinni spisać oświadczenie.  Namawiamy Państwa, aby wydrukować takie oświadczenie  i wozić je zawsze z sobą. Dogadanie się co do winy ma tę zaletę, że pozwala uniknąć mandatu i punktów karnych. Dla późniejszego procesu likwidacji szkody dobrze jest zrobić dokumentację fotograficzną. Jeżeli kierowcy nie  będą w stanie ustalić  jednoznacznej przyczyny kolizji, wówczas należy wezwać policję, która ustali winę, nałoży mandat, spisze przydatny dla ubezpieczyciela protokół.

Jeżeli zdarzy się wypadek drogowy , czyli na miejscu są ofiary, to absolutnie nie przestawiamy pojazdów. Należy włączyć światła awaryjne, zaciągnąć hamulec ręczny, wyjąć kluczyki ze stacyjki i położyć pod przednią szybą, To samo zrobić w drugim aucie. Przede wszystkim skupić się na opatrzeniu poszkodowanych. Udzielamy pomocy  ludziom w miarę naszych umiejętności ratowniczych. W pierwszej kolejności tamujemy krwotoki, przywracamy oddychanie i krążenie – oczywiście jeżeli umiemy to robić.  Pierwsze minuty mogą zdecydować o szansach przeżycia lub wyzdrowienia osób poszkodowanych. Wzywamy pomoc dzwoniąc pod numer alarmowy 112 . O pomoc warto prosić wszystkich w pobliżu, udzielanie pomocy ofiarom jest to prawny obowiązek. 

Euro-Car Expert oferuje Państwu pomoc drogową  oraz samochód zastępczy, często niezbędne w takich sytuacjach.

5. Samochód z DPF

W spalinach silnika Diesla  znajdują się cząsteczki sadzy, które są szkodliwe dla nas i całego środowiska. Producenci nowoczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi zostali zobligowani przepisami do wyposażania takich samochodów w filtr cząstek stałych, który wyłapuje cząsteczki sadzy i neutralizuje je. W samochodach spotykamy dwa rodzaje takich filtrów. Jeden z nich to tzw. mokry filtr cząstek stałych FAB gdzie okresowo (w serwisie ) trzeba uzupełniać  dodatek do paliwa. Samochód z takim filtrem wyposażony jest w specjalny układ, który, stosownie do ilości zatankowanego paliwa, wtryskuje porcję specjalnej substancji bezpośrednio do zbiornika paliwa. Drugi to suchy filtr cząstek stałych, zwany DPF. W zasadzie można powiedzieć że jest bezobsługowy. Co jakiś czas w filtrze nagromadzi się tyle sadzy, że układ kontrolujący zanieczyszczenie filtra uruchamia proces czyszczenia – dopalania sadzy i filtr regeneruje się. Jednak, aby to się stało, musi być spełniony następujący warunek: podwyższenie temperatury spalin w odpowiednio długim czasie jazdy. Częstotliwość procesów wypalania sadzy zależy w największym stopniu od warunków jazdy. Jeżeli samochód jeździ głównie w trasy, wypalanie następuje samoistnie. Najbardziej niepożądana dla DPF jest częsta jazda na krótkich odcinkach i gwałtowne przyspieszanie, czyli jazda po mieście. Ilość wytwarzanej sadzy jest wtedy duża, a na dodatek temperatura spalin nie pozwala na jej naturalne spalenie. Często kierowca nie wie, kiedy system przeprowadza dopalanie, chyba, że informuje o tym mrugająca kontrolka np. świec żarowych. Może o tym świadczyć chwilowy wzrost zużycia paliwa czy pogorszenie kultury pracy silnika. W dłuższym czasie można zaobserwować większy poziom oleju silnikowego, który jest rozrzedzony paliwem.

Jak przedłużyć  żywotność filtra DPF ?

Od czasu do czasu „przegonić” samochód w trasie, stosować oleje niskopopiołowe i nie lekceważyć palącej się kontrolki wskaźników.

W razie niepokojących objawów zapraszamy do naszego  warsztatu samochodowego, gdzie udzielimy porady. Zajmujemy się również czyszczeniem filtrów cząstek stałych metodą znanej niemieckiej firmy TUNAP.

6. Dezynfekcja klimatyzacji 

Po pewnym czasie używania klimatyzacji w kabinie możemy poczuć nieprzyjemny zapach zgnilizny. Głównym powodem takiego stanu jest nagromadzenie się mikroorganizmów, pleśni, kurzu na żeberkach parownika i wokół niego. Przepływające przez parownik powietrze wraz tymi zanieczyszczeniami jest wdmuchiwane do kabiny. Oddychanie w takich warunkach na pewno nie jest  zdrowe, a szczególnie niewskazane dla alergików. Dlatego dbając o nasze zdrowie, powinniśmy przynajmniej raz w roku wykonać dezynfekcję / odgrzybianie klimatyzacji. W naszym warsztacie samochodowym  proponujemy do wyboru  dwie metody dezynfekcji. Pierwsza to spryskanie preparatem w formie aerozolu przestrzeni parownika. Druga znacznie skuteczniejsza, to wprowadzenie specjalnej sondy do przestrzeni parownika. Sonda pod wysokim ciśnieniem roztworu chemicznego wypłukuje mikroorganizmy i zanieczyszczenia, które wydostają się na zewnątrz samochodu przez kanał odpływu wody kondensacyjnej. Jest to obecnie najskuteczniejsza metoda  dezynfekcji klimatyzacji.

Zapraszamy do naszego warsztatu w Gdyni

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies.
Przejdź do porównywarki